Ovládněte umění nenásilné komunikace
čtvrtek 31. října 2024
Empatie místo agresivity, asertivita místo sebeprosazování. I tak může vypadat, když začnete komunikovat nenásilně. Snadněji si otevřete cestu ke kolegům a klientům v práci, pomůže také s komunikací v rodině a mezi kamarády. Myšlenky této metody rezonují po celém světě už několik let a možná i vy jste o ní slyšeli. V článku se pokusím zamyslet, jak je využít například v obchodní praxi.
Co je to vlastně zač?
Nejprve si pojďme říct, co to nenásilná komunikace (zkratka NVC) vlastně je. Otcem této myšlenky je americký psycholog Marshall B. Rosenberg, který o metodě sepsal stejnojmennou knihu. Už několik let je světovým bestsellerem a její principy do své praxe přejímají mnohé školy, firmy, organizace či diplomacie.
Učí lidi zaměřovat svoji pozornost na vlastní potřeby a pocity, být více napojení na sebe a své tělo. Vychází z toho, že všichni mají stejné základní potřeby a liší se navzájem pouze tím, jakým způsobem je naplňují. Komunikační problémy často vznikají tím, že lidé neumí jasně vyjádřit, co cítí a potřebují. Nejednají tedy primárně se zlým úmyslem. Metoda také učí, jak být vůči ostatním empatičtější a jak se na ně lépe naladit, což může pomoci v situaci, kdy se schyluje ke konfrontaci. Nenásilný však v této metodě rozhodně neznamená pasivní, bezbranný a v každé situaci milý. Předpokládá naopak rovnocenný vztah.
Jak její myšlenky zavést u sebe
Zaměřím se hlavně na to, jak můžeme principy nenásilné komunikace zavést do své vlastní obchodní praxe a pomoci si k lepšímu vztahu s klienty.
Aktivní naslouchání: Na schůzce s klientem buďte empatičtí a snažte se do hloubky porozumět tomu, co skutečně hledá a co ho trápí. Ptejte se na otevřené otázky a dávejte najevo, že nasloucháte.
Budujte důvěru: Pro obchodníky je klíčové umět si vybudovat dlouhodobé vztahy. Vytvářejte důvěrné prostředí, kde klienti cítí, že jsou jejich potřeby brány vážně a kde se na vás mohou spolehnout jako na svého partnera.
Mějte odpovědnost za vlastní komunikaci: Nenásilná komunikace učí, že odpovědnost za své pocity máme my sami, nikoliv druhé osoby. Zaměřte se na své reakce, snažte se o vnitřní klid a jasnost ve vyjadřování. Kritiku nebo odmítnutí neberte osobně a snažte se pochopit potřeby či obavy druhé strany, které mohou být důvodem takové reakce. Snažte se hledat způsoby, jak situaci vyřešit.
Jasné formulování: Místo nepřímých návrhů vlídně vyjádřete své potřeby a navrhněte konkrétní kroky. Například: „Rád/a bych od vás znala zpětnou vazbu na tento návrh, abychom mohli…”
Závěr
Ve společnosti a zejména na sociálních sítích často slyšíme “křiklouny”, kteří neberou ohled na nic a na nikoho. Z těch bychom si neměli rozhodně brát příklad. Dveře k srdcím ostatních lidí vede po mnohem tišší, jemnější a empatičtější cestě. S principy nenásilné komunikace osobně velmi souzním. Učí mě naslouchat sobě i druhým a vytvářet hluboké vztahy. Věřím, že i vám může pomoci lépe zvládat složité komunikační situace, které by jinak skončily třeba tím, že si s klientem už nezavoláte. A to by byla škoda!
Benefit investment a.s.